============
Do The Dew!
---------------------
Pepsi-Cola Company pernah struggling dengan sales Mountain Dew yang amat slow disebabkan consumers menganggap soda adalah minuman yang biasa diminum oleh golongan low-income di kawasana luar bandar.
Mountain Dew tidak dianggap 'cool'. Jadi, PCC telah merekacipta satu kempen pengiklanan yang targeted kepada anak muda berumur sekitar 18 - 24 dikawasan urban dengan mengunakan pemain skate Paul Rodriguez dan artis hip hop Lil' Wayne.
Kempen ini telah dilancarkan dibandar² utama seperti LA, NY, New Orleans dan Miami. Kempen iklan ini adalah direka khas bagi memberi stigma pada trend musik dan sukan popular yang mana artist dan skateboarders lebih memilih untuk meminum Mountain Dew daripada brand soda lain.
Dengan konsep kempen targeted marketing ini, jumlah jualan keseluruhan Mountain Dew meningkat mendadak!
Baca. Faham. Hadam. Praktis.
Belajar lebih lagi tentang asas marketing!
--> SMS 'coaching' ke 0189147212
No comments:
Post a Comment